Naar Purper:


JE MOET ZEILEN OP DE WIND VAN VANDAAG. DE WIND VAN GISTEREN HELPT JE NIET VOORUIT, DE WIND VAN MORGEN BLIJFT MISSCHIEN WEL UIT! tekst en uitvoering: PURPER

Ik hou van motto's, hoewel ik niet iemand ben die ze zelf verzint. Liever zoek ik naar bestaande motto's die aansluiten bij mijn (manier van) leven. De tekst van Purper is al sinds jaren mijn handelsmerk, maar sinds ons bezoek aan de musical "Soldaat van Oranje" is daar een tweede motto aan toegevoegd: Morgen is Vandaag! Eigenlijk zeggen beide motto's hetzelfde. Geniet nu, leef nu, doe nu!!! En dat blijf ik proberen!!!!!

woensdag 7 juni 2017

Zeventien

Lieve Kerel, stiekem speel ik vals bij het plaatsen van deze blog. Ik zet de datum wel op de dag van jouw verjaardag, maar ondertussen is er al wat tijd verstreken. In mijn hoofd heb ik al meerdere blogs geschreven ter ere van deze dag, maar geen enkele vond ik goed genoeg om hier te plaatsen. Dat ligt niet aan jou, ik weet dit jaar simpelweg niet waar ik moet beginnen.

Aan de ene kant ben je nog steeds die Kerel die ik voorgaande jaren, bij jouw 11e, 12e, 13e, 14e, 15e en 16e verjaardag beschreef, maar aan de andere kant is er het afgelopen jaar zoveel gebeurd. Ik ben dus maar begonnen met het teruglezen van de eerdere blogs die ik postte voor jouw verjaardag. En dat lezen bevestigde in ieder geval dat jij inderdaad nog steeds diezelfde Kerel bent van de voorgaande jaren. Trouw, behulpzaam, loyaal, verantwoordelijk, humoristisch, serieus en een doorzetter. Maar ook nog steeds slordig, vergeetachtig, puberaal eigenwijs en betweterig. Allemaal eigenschappen die ik de afgelopen jaren ook al heb genoemd.

Maar naast alle vertrouwde eigenschappen bracht dit jaar ook geheel nieuwe inzichten in wie je bent. In maart schreef ik al over de worsteling die je had doorstaan en je gewijzigde plannen voor de toekomst. Helaas werden die plannen, min of meer noodgedwongen, toch weer gewijzigd. Via je huidige opleiding kwam je terecht bij een overstapcoach, iemand die samen met jou ging kijken naar een geschikte opleiding. Zowel de school als wij wilden dat je ook andere opties zou bekijken, naast Sport en Bewegen, je moet tenslotte je kansen spreiden.

Maar voor er andere opties werden bekeken, had je al een intake bij een opleiding Sport en Bewegen. Vol enthousiasme kwam je thuis. Je had een superleuke dag gehad, bekenden ontmoet en lekker gesport. Groot was dan ook de teleurstelling toen je werd afgewezen. Zeker vanwege de redenen die in de brief genoemd werden. Een aanvullend telefoongesprek gaf duidelijkheid. De redenen in de brief waren algemeen, de werkelijke reden was dat je werd afgerekend op jouw onzekerheid in nieuwe situaties. Jij hebt nu eenmaal even tijd nodig om je draai te vinden in een nieuwe situatie. En tijdens een intake, zeker bij een zeer gewilde opleiding, is die tijd er niet.

Gelukkig werd je prima begeleid door de overstapcoach en uit testen bleek dat je zeker ook affiniteit hebt met de natuur en de dierenwereld. En hoewel je al een aantal jaren werkt in een dierenpension, wist je ook zeker dat je niet de rest van je leven met dieren zou willen werken. Als hobby fantastisch, maar verder niet. Gelukkig keek jij, net als de overstapcoach, ook verder en samen kwamen jullie uit op Bos- en Natuurbeheer. Als boswachter moet je kunnen samenwerken, maar moet je ook alleen kunnen zijn. Goh, past dat even bij jou.

Om deze eventuele keuze te onderbouwen, regelde je een snuffelstage bij een boswachterij. Twee dagen liep je mee en na die twee dagen was het duidelijk. Geen Sport en Bewegen voor jou, maar Bos- en Natuurbeheer. Niet dat je nu jouw kansen niet spreidt. Naast boswachter, waar je ook nog de mogelijkheid hebt om kinderen voorlichting te geven, nou je ook nog steeds in je achterhoofd dat fysiotherapie of bewegingsagogie ook nog tot de mogelijkheden behoren. Maar dan wel in een revalidatiekliniek. Het belangrijkste is nu dat je een MBO-4 diploma gaat halen. En daar zijn we allemaal van overtuigd!!! Zeker nu je bent aangenomen op de opleiding Bos- en Natuurbeheer.

Ik kan niet anders zeggen dan dat jouw zeventiende levensjaar een veelbewogen jaar was. Maar het was wel een jaar dat hoort bij opgroeien, volwassen worden en jezelf leren kennen. En gelukkig is dat gelukt.

Lieve Kerel, nog maar een jaar, dan ben je (volgens de wet) volwassen. Gebruik het komende jaar om te leren, te leven en te genieten. En vergeet niet: In huize Wandelen en meer zijn er altijd open armen om je te ontvangen en te knuffelen. Maar ook benen om je af en toe een schop onder je kont te geven. En vergeet niet:

You'll never walk alone!!!!




Geen opmerkingen: